Boksen: Maak jij deze fouten?

Steeds meer mensen doen aan (kick)boksen. Logisch, want deze sport is ideaal om kracht, coördinatie en uithoudingsvermogen te trainen. Trainer Roy over de meest gemaakte fouten tijdens het boksen. 

1. Je gebruikt geen bandage 

Naast de juiste maat bokshandschoenen is het belangrijk dat je bandages omdoet. Het vult de handschoenen, waardoor je vuisten niet gaan schuiven. Bandage zorgt voor meer versteviging tijdens het stoten. Hierdoor blijven hand- en polsblessures uit de buurt. Tip voor de dames: gebruik korte bandages, want dameshandschoenen zitten strakker en kleiner. Wil je graag dat je bokshandschoenen lang meegaan? Daar helpen bandages ook voor, omdat zweet merendeels wordt opgevangen door de banden. 

2. De verkeerde houding 

Tijdens het boksen ben je gefocust op hoe je stoot of trapt. Daardoor vergeet je soms aan je houding te denken. De veelgemaakte fout is de stand van je voeten, knieën en handen. Je voeten staan op schouderbreedte, minimaal een stap uit elkaar. Ben je rechts? Dan staat je linkerbeen voor en vice versa. Je knieën zijn allebei licht gebogen en je kin reikt naar de borst. Handen hou je aan beide kanten tegen je slaap aan. Bij boksen doe je alles iets lager, want daar hoef je geen trap op hoofdhoogte te verwachten. 

3. De verkeerde dekking

Zorg altijd dat je dekking hoog is, ook als je zaktraining doet. Je leert het namelijk niet zo snel meer af. Bij de juiste dekking bescherm je het het gezicht door je handen ter hoogte van je slaap te houden. Je ellebogen gaan langs het lichaam om de lever te beschermen. Na elke stoot of trap ga je ieder moment weer terug in deze houding zodat je de stoot of trap van je sparringpartner op te vangen. 

4. Als een waus tekeer gaan

Je denkt bij (kick)boksen misschien aan zo hard mogelijk stoten en trappen en ga je er vol voor vanaf het begin. Dit kost veel energie, dus ga niet met een tekeer als een beest. Dan hou je een uur niet vol. Verdeel je energie. Het gaat niet om wie het hardste slaat of stoot, maar of je de juiste techniek gebruikt. Zodra je de techniek goed onder controle hebt kun je hardere stoten en trappen gaan geven.

5. Te kort van tevoren eten

De lessen zijn intensief en je wilt niet dat je last krijgt van een volle maag die opkomt. Dat geldt overigens voor alle sporten, maar vooral bij (kick)boksen. De lessen zijn van begin tot eind intensief. Zorg dus dat je lichaam voldoende energie binnen heeft gekregen om vervolgens te verbranden. Het beste is om minimaal 1,5 uur uur voordat de les begint te eten. 

6. Niet onbelangrijk: ademen

Als je dit onder controle hebt kun je veel bereiken. Je bent snel geneigd om je ademhaling in te houden wanneer je een trap of stoot geeft. Leer jezelf vanaf het begin aan om overdreven hard uit te ademen wanneer je een beweging doet. Je longinhoud kun je met een aantal ademoefeningen of meditatie al vergroten. Door bijvoorbeeld voor de les een momentje te pakken en je longcapaciteit te vergroten. Adem 30 seconden in en 20 seconden uit. Herhaal dit een paar keer. 

Contact

The Training Club
Langewijk 366
7701 AR Dedemsvaart

0523-612478
Transformation Project bij The Training Club

Transformation Project bij The Training Club

Geplaatst op: 2018-07-02

Ga fitter en slanker de zomer door met het Transformation Project van The Training Club.

Lees meer Meer nieuws
Beach Body Challenge bij The Training Club!

Beach Body Challenge bij The Training Club!

Geplaatst op: 2018-05-03

Start nu met een Fitter en Gezondere leefstijl bij The Training Club en ga Fit de Zomer in!

Lees meer Meer nieuws

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.